جم فایل

نظریه مدل شش عاملی هگزاکو

نظریه مدل شش عاملی هگزاکو، این فایل با فرمت Word، با حجم ۲۸ صفحه و قابل ویرایش می باشد

بخشی از متن:

تحول مهم در روانشناسی شخصیت طی سالهای آخر قرن ۲۰ گرایش به توافق نظر درباره ویژگیهای شخصیتی شخصیت بود. در این سالها بیشتر پژوهشگران شخصیت به این توافق رسیدند که حیطه تغییرات شخصیتی می تواند برحسب ابعاد مستقل و گسترده ای که تحت عنوان پنج عامل بزرگ مشهورند، خلاصه شود. این ابعاد در مطالعات مربوط به صفات توصیف کننده شخصیت در زبان انگلیسی کشف شدند و بعدها از طریق مدل پنج عاملی ساختار شخصیت گسترش یافتند. در سالهای اخیر، شواهد قابل ملاحظه ای در زمینه بازنمایی دیگری از ساختار شخصیت به وجود آمده است. این ساختار جدید، که اخیرا هگزاکو نام گرفته است، شامل شش بعد می باشد. سه عامل از شش عامل هگزاکو به صورت مشابهی متناظر با ابعاد مدل پنج عاملی شخصیت هستند، در حالی که سه عامل دیگر رابطه پیچیده ای با دو بعد باقیمانده این مدل دارند. اشتون و لی (۲۰۰۷) تاکید کرده اند که این راهکار ساختاری نتیجه بسط و گسترش قلمرو (حوزه) شخصیت نبوده و همچنین نتیجه تغییر در روشهای مورد استفاده برای بررسی ساختار شخصیت نبوده است و برعکس، شواهد روشن در تایید هگزاکو از پژوهشهایی که همان راهبردهای انتخاب متغیر و اندازه¬گیری را که پژوهشهای مربوط به مدل پنج عاملی به کارگرفته اند به وجود آمده است. آنها استدلال می کنند که مدل هگزاکو از ساختار شخصیت یک راهکار مناسب از چارچوب مدل پنج عامل فراهم می سازد. ۱٫ مطالعات تجربی ساختار شخصیت: مطالعات واژگانی در زبانهای مختلف برای شناسایی ابعاد اصلی شخصیت به صورت مستقیم از تکنیک آماری تحلیل عاملی استفاده شده است. با این حال برای اینکه تحلیل عاملی یک تبیین قابل اعتمادی از ساختار شخصیت ایجاد کند، لازم است مجموعه متغیرهایی که معرف قلمرو شخصیت هستند، مورد تحلیل قرار گیرند. روشی که پژوهشگران، چنین متغیرهایی را به دست آورده اند راهبرد واژگانی نامیده می شود، که به وسیله آن واژه های مشابهی که در یک زبان شخصیت را توصیف می کنند (عموما صفات)، به منظور به دست آوردن نمرات خودگزارش دهی یا درجه بندی توسط دیگران انتخاب شده و سپس مورد تحلیل عاملی قرار گیرند. نکته قوت مهم رویکرد واژگانی این است که متغیرهای انتخاب شده، پوشش کاملی از ویژگیهای شخصیتی مهم ذهنی، بازنمایی می کند که توسط نسلهای مختلف یک جامعه زبانی مشاهده و توصیف شده اند.

این مقاله شامل مباحث زیر می باشد

مقدمه

مطالعات واژگانی اخیر در زبانهای مختلف: ظهور شش عامل

جدول شماره ۱: عاملهای و رویه های مدل شش عامل هگزاکو

چارچوب نظری مدل هگزاکو

جدول شماره ۲: ابعاد هگزاکو و تفاسیر نظری آنها

انصاف، بخشش و نوعدوستی متقابل

همدلی/ دلبستگی و نوعدوستی خویشاوندی

محتوای عاملهای صداقت- فروتنی و دلپذیر بودن

نوع دوستی در مقابل ستیزه جویی

خلاصه مبانی نظری

عامل های رتبه بالا

منابع


دانلود این فایل :

گرد آوری : DownloadsFile.ir

مشاهده بیشتر
دوره آموزشی بال پرواز کارآفرینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا