ofmas

مبانی نظری و پیشینه پژوهش سلامت روان شناختی محیط کار

مبانی نظری و پیشینه پژوهش سلامت روان شناختی محیط کار


دسته: پیشینه متغیر های روانشناسی

بازدید: ۲ بار


فرمت فایل: doc

حجم فایل: ۱۶ کیلوبایت

تعداد صفحات فایل: ۱۱

مبانی نظری و پیشینه پژوهش سلامت روان شناختی محیط کار در ۱۱ صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc



توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)


    همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA توضیحات کامل در مورد متغیر پیشینه تحقیقاتی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب منبع :                           دارد (به شیوه APA) نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از توضیحات متغیر:

در بررسی ویژگی های جسمی و روانی افراد دو عامل اساسی مشخص وراثت و محیط هستند که هر دو از لحاظ تأثیری که بر فرد می‌گذارند، حائز اهمیت فراوان هستند. انسان زندگی خود را در محیط های مختلف می‌گذراند که محیط کاری از مهم­ترین محیط هایی است که فرد از بزرگسالی بخش اعظمی از وقت خود را در آنجا سپری می‌کند. دنیای امروز استرس های مختلفی دارد که بعضی از این استرس ها مختص محیط کار است. نزاع با یک همکار، محروم شدن از پاداش، دیر رسیدن به سر کار و فشار هیأت مدیره یا رؤسای سازمان به مدیر را می‌توان نمونه­هایی از استرس­های محیط کار نامید که سبب اختلال در سلامت روان شناختی افراد در محیط کار می شوند (مهداد، دهقان، گلپرور و شجاع، ۱۳۹۱).

تعریف


سلامت روان در محیط كار یعنی پیشگیری از پیدایش مشكلات روانی در كاركنان و سالم سازی فضای روانی كار، به نحوی كه هیچ یك از كاركنان به دلیل عوامل موجود در محل كار گرفتار آسیب روانی نشوند، هریك از كاركنان از فعالیت ها و محل كار خود احساس رضایت كنند و علاقمند به آن محل باشند، همه كاركنان قادر به ایجاد روابط مطلوب با محیط كار و عوامل موجود در آن باشند و هر یك از كاركنان نسبت به خود، رؤسا، همكاران و به طور كلی نسبت به محیط كار خود و خصوصاً نسبت به جایگاه خود در آن اداره یا سازمان احساس مثبتی داشته باشند (مهداد، دهقان، گلپرور و شجاع، ۱۳۹۱).

سلامت روان كاركنان در هر سازمان و مؤسسه از جمله مسائل مهمی است كه باید به آن توجه شود و مدیران باید به نیروی انسانی و تأمین امكانات رفاهی، خواسته ها و نیازهای آنان به عنوان عاملی برای افزایش كارایی و سطح بهره وری توجه كنند.

مدیران یك سازمان به سبب مسئولیتی كه در شغل خود دارند بیشتر از دیگران در معرض حوادث استرس زا قرار می گیرند و به همین دلیل بیشتر باید مراقب وضعیت عصبی و روانی خود باشند. لذا مدیران و كاركنان باید با آگاهی از میزان تحمل نسبت به سطح استرس پذیری خود و بكارگیری راهكارهای عملی برای افزایش قدرت تحمل و فشارپذیری فردی خود قدم برداشته و در راستای سالم سازی محیط و ارتقاء سلامت روان سازمان حركت كنند تا انر‍ژی هایی كه ناخواسته صرف تنش های محل كار می شود برای ارتقاء كمیت و كیفیت و تحقق اهداف سازمان مربوطه به كار گرفته شود. یك مدیر كارآزموده باید طوری رفتار كند كه حتی كارمندی كه در پایین ترین رده شغلی مشغول به كار است به اهمیت مقام خود و نقشی كه در جامعه ایفاء می كند پی ببرد


یکی از دلایل عمده وجود و پیدایش اختلالهای روانی و رفتاری، نداشتن امنیت شغلی و اضطراب ناشی از آن است. در یک سازمان آن دسته از کارگران و کارمندانی که احساس امنیت شغلی در آنان پایین است و در نتیجه گرفتار اضطراب ناشی از بیکاری، تبعید، عزل از موقعیت مطلوب و محرومیت از سایر امتیازات و امکانات می باشند، احتمالاً بیش از دیگران برای ادراک منفی حوادث و اتفاقات آمادگی دارند. لذا مدیریت اینگونه سازمانها دائم با افرادی بی انگیزه و یا کم انگیزه مواجهه است که هیچوقت نمی تواند در رسیدن به اهداف مطلوب و دستیابی به بهره وری قابل قبول موفق گردد.

مدیر یک سازمان باید به تمام مسایل توجه داشته باشد و زمینه ای را از نظر روحی و روانی و ارضای انگیزه ها فراهم آورد که کارکنان، خود را شریک و سهیم در کارها و عواقب ناشی از آن بدانند. در چنین شرایطی است که خلاقیت افراد تحت نظارت افزایش می یابد (بویلر، نیوون هوجسن، اسمیتز، گارتنر و اسلویتر، ۲۰۱۴).

دانلود این فایل :

مشاهده بیشتر
دوره آموزشی بال پرواز کارآفرینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا