فایلود

تحقیق خلاقیت چیست و چگونه دانش آموزان خلاق پرورش دهیم

چکیده:
خلاقيت يكي از عالي ترين و پيچيده ترين فعاليت هاي ذهن آدمي است كه تعليم و تربيت بايد به آن توجه كند. خلاقيت نه فقط به هوش و تفكر بلكه به سازمان شخصيت فرد نيز مربوط مي شود. يكي ازسؤالاتي كه در چهار دهه گذشته ذهن بسياري از پژوهشگران و انديشمندان تعليم و تربيت را به خود مشغول كرده اين است كه آيا مي توان خلاقيت را پرورش داد؟
نتايج تحقيقات (بودو تورنس و …) نشان داده است خلاقيت كه در تمام فعاليت هاي فردي و گروهي انسان مشاهده مي گردد. با شدت و ضعف بالقوه و پرورش پذير در همه انسان ها وجود دارد و براي پرورش خلاقيت (سندرز و سندرز) بايد به كودكان و نوجوانان امكان تفكر داد و آنان را از انجام دادن فعاليت هاي قالبي و از پيش تعيين شده تا حد امكان بر حذر داشت.
بر اين اساس، در اين مقاله به بررسي خلاقيت در ابعاد مختلف از جمله مفهوم خلاقيت و روند تفكر خلاق ، ويژگيهاي افراد خلاق، عوامل موثر در خلاقيت ، نقش معلم در پرورش خلاقيت راه هاي ايجاد و پرورش خلاقيت در دانش آموزان، مي پردازيم.
کلید واژه: خلاقیت، آموزش خلاقیت، دانش آموز، پیش دبستان، دبستان، معلم، مربی

فهرست مطالب:
چکیده
مقاله
پيشينه تحقيق
تعریف خلاقیت
ويژگيهاي شخصيتي افراد خلاق
اهمیت و ضرورت خلاقیت در آینده
نقش معلم در پرورش خلاقيت
خلاق ساختن دانش آموزان
۱- باز سازي ايده هاي گذشته
۲- آموزش تفكر مستقل در حل مساله
۳- ايجاد فضاي حمايت كننده در كلاس
۴- مقاومت در برابر اصرار به كمك
۵- تشويق به تحقيق و مطالعه
۶- تشويق به داشتن دفترچه ايده هاي نو
۷- آموزش فكر كردن به ايده هاي ديگران
۸- ايجاد تغيير و تنوع در كلاس
۹- تشويق به فعاليت در زمينه مورد علاقه
۱۰- اختصاص اوقاتي از كلاس درس به فكر كردن
موانع رشد خلاقيت در دانش آموزان
نتیجه گیری
منابع

دانلود این فایل :

گرد آوری : DownloadsFile.ir

مشاهده بیشتر
دوره آموزشی بال پرواز کارآفرینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا